Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

31 augusti 2011

Duktig mamma

Det här är en misslyckad bild, men jag tar med den ändå tills jag får chansen att ta en bättre. Trots allt var det roligt att få med alla fyra djuren på samma bild och med deras odelade uppmärksamhet.

När jag stannade på uppfartsvägen stod rådjuren på åkern, högst tio meter från mig. Men när jag hade hunnit få upp kameran, sprang de undan bortom björkdungen. Så det fick bli en bild på håll i stället, i det ganska svaga ljuset.

Den här rågeten är en flitig barnaföderska. Hon hade tre killingar förra året också, och klarade alla tre till långt fram på vårvintern. Så småningom försvann två av killingarna, förmodligen i lodjursmagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar