Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

14 augusti 2011

En uthållig näckros

Näckrosen har blommat ihärdigt sedan i april, strax efter att isen släppte taget om dammen. För det mesta är tre blommor utslagna och fortfarande kommer det upp många nya knoppar.

Tyvärr minns jag inte vilken sort det är. Med tanke på att blomfärgen har blivit mer rosa än rent vit sedan jag planterade den, skulle det kunna vara en Nymphaea 'Marliacea Rosea', men jag är inte alls säker. Den står på ungefär 70 cm djup.

Mitt i näckrosen har en svalting, Alisma plantago-aquatica, slagit sig ned. Moderplantan står på betydligt grundare vatten i dammkanten, där jag planterade den lika djupt som den ursprungligen stod i Hovmanstorpasjön på Bofors skjutfält. Men den växer inte lika bra; växter mår ju oftast bäst när de får välja själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar