Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

5 oktober 2011

Haiku för en dum kaprifol

Eldkaprifol väx!
Strunta i blommorna nu
Bilda rötter först


För ett par månader sedan tog jag in en pinne eldkaprifol och satte den i vatten, för att undersöka om det skulle gå att föröka med en halvförvedad stickling. Under mer än en månad hände absolut ingenting. Sticklingen vissnade inte, men den gjorde inget annat heller.

Ynka rot
Sedan fick den plötsligt ett ryck och tillverkade två skott med blomknoppar. Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig. I och för sig vet jag ju att eldkaprifoler "alltid" blommar, men rimligen borde den arma pinnen begripa att det är viktigare med rötter.

Icke då – blomskotten växte vidare och blommorna slog ut, och jag var på väg att ge upp. Men plötsligt sade pinnen "Aha!" och ut poppade en liten, liten rot.

Nu har jag klappat sticklingen på (blom)huvudet och sagt "Dutti liten pinne", samt berättat för pinnens mamma att barn är på väg. Men nästa gång jag skall föröka eldkaprifol väljer jag nog avläggare i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar