Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

11 mars 2012

Jag tänker bli överlevare

För snart tre veckor sedan fick jag veta att jag har bröstcancer. Om fyra dagar blir jag opererad. Vad som sedan händer vet jag inte än – det beror på resultatet av operationen.

Numera överlever de allra flesta som får bröstcancer, och jag tänker bli en av dem. Jag skall överleva inte bara fem eller tio år – de tidsgränser som används i överlevnadsstatistiken – utan minst fram till dess att asteoriden Apophis kommer tillbaka 2036. Jag vill ju veta hur det går, om den slår ned på Jorden eller inte.

En banberäkning hävdar, att om asteoriden slår ned, kommer den att göra det i Stilla havet mellan Kalifornien och Hawaii. En 210-330 meter stor bumling som dundrar ned i havet borde rimligen åstadkomma en rätt omfattande tsunami. Jag tror att vi kan vara förvissade om att rymdforskningen kommer att göra vad som behövs för att förhindra detta.

Denna forskning är ju redan i sig ett skäl att bli överlevare. Jag vill veta hur de skall bära sig åt. Säkerligen kommer de att ta till någon annan metod än den som används i filmen Harmageddon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar