Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

30 december 2008

Hjälp USB-minnet hem

Har du någon gång tappat bort ett USB-minne? Eller är du liksom jag rädd att göra det, eftersom USB-minnet innehåller en massa filer som du vill ha kvar?

Jag tänker beskriva en metod som kan vara en lösning. Den kräver att du installerar AutoIt v3, som finns att hämta på http://www.autoitscript.com/autoit3/downloads.shtml och är gratis. Välj "AutoIt Full Installation" och installera programmet.

Öppna sedan Anteckningar eller motsvarande och skriv in allt mellan de båda asteriskraderna, även radmatningen på slutet (själva asteriskraderna skall alltså inte vara med):
******************************
#NoTrayIcon

Dim $Message1
Dim $Message2
Dim $Message3
Dim $Message4
Dim $Message5
Dim $Title

$Title = "Jag har tappats bort. Hjälp mig hem!"
$Message1 = "Jag har tappats bort och min ägare vill absolut ha tillbaka sitt USB-minne."
$Message2 = "Snälla du, skicka mig till:"
$Message3 = "Ditt namn, Din fullständiga adress"
$Message4 = "Min ägare lovar att som tack för besväret skicka dig ett alldeles nytt och lika stort USB-minne."
$Message5 = "Tack på förhand. Karin/USB-minnet"

MsgBox(266304,$Title,$Message1 & @CRLF & $Message2 & @CRLF & $Message3 & @CRLF & $Message4 & @CRLF & $Message5)

**********************************
Ändra till ditt eget namn och din egen adress. I den sista raden ser du vad som skall ändras om du vill ha fler eller färre meddelanderader.

Spara detta någonstans som "borta.au3".

Gör sedan en autorun-fil. I Anteckningar skriver du:
**********************************
[autorun]
icon=borta.exe
open=borta.exe
action=Hjälp! Jag har kommit bort!
label=Hjälp! Jag har kommit bort!
shell\open\command=borta.exe
shell\open=Hjälp! Jag har kommit bort!

**********************************

Spara detta någonstans som "autorun.inf".

Öppna sedan Start > Program > AutoIt v3 > Compile Script to .exe
I raden Source bläddrar du fram filen borta.au3 som du nyss gjorde.
I raden Destination bläddrar du fram var du vill spara exe-filen och anger borta.exe som filnamn.
Klicka sedan på Convert.

Efter en kort stund kommer rutan "Conversion complete" upp. Klicka på OK och stäng AutoIt.

Öppna Utforskaren och bläddra fram filerna autorun.inf och borta.exe. Kopiera båda dessa filer till roten på USB-minnet.

Det som nu händer är följande:

När du ansluter USB-minnet till datorn, kommer först den vanliga "Spela upp automatiskt"-rutan upp. När denna är färdig öppnas dialogen där du bestämmer vad som skall göras med innehållet på USB-minnet. Som titel har rutan nu fått "Hjälp! Jag har kommit bort! (X)" (X är enheten för USB-minnet). Överst bland föreslagna åtgärder står:

Hjälp! Jag har kommit bort! i det program som finns på enheten

Klicka på OK. Då öppnas en meddelanderuta med din text, och som titel har rutan "Jag har tappats bort. Hjälp mig hem!" I Utforskaren kommer USB-minnet att visas med titeln "Hjälp! Jag har kommit bort!" på enheten.

Vem vet – det kan ju leda till att någon ärlig upphittare faktiskt skickar hem minnet till dig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar