Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

6 december 2009

Mammutträd

Nu har jag lärt mig att mammutträd kan överleva rätt sträng kyla – som exempelvis -32 grader i Danmark och -37 i Polen. Frågan är då om det inom överskådlig tid och med den nuvarande klimatförändringen kommer att bli så kallt i Arboga, dit jag tänker exportera en av mina båda fröplantor.

Den andra tänker jag plantera här hemma (utanför Gyttorp), men så att den kan få skydd åtminstone de första åren. Planteringsråden för fröna säger att träden kan odlas i stora behållare. Jag undrar hur stora de då skall vara – en swimmingpol var, kanske?

Viktigast för överlevnaden i kyla tycks vara att det finns rejäl marktäckning kring trädet – som tjockt snötäcke eller ordentligt med löv, torv eller liknande. Det får väl bli löv då, med den nuvarande snötillgången.

Trädet på bilden är "Grizzly Giant" i Yosemite National Park och drygt 60 meter högt. Rena barnungen, alltså, jämfört med de riktiga bjässarna, som är mer än 80 meter höga. Värstingen, General Sherman, är drygt 84 meter hög och har en volym som närmar sig 1500 kubikmeter. Lyckligtvis lönar det sig inte att avverka dem – förr gjorde man tändstickor av det spröda virket!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar