Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

4 december 2011

Svampar och annat på verandan

Under en av de sällsynta soltimmarna blev jag inspirerad att ordna högen med svamp och annat smått som låg på verandan. En gammal hemgjord hylla kom till användning.

Här ligger nu främst björktickor och fnösktickor, med även borstticka, vedmussling och björkmussling. En av fnösktickorna är bevuxen med gyttrad röksvamp.

En larvgnagd barkbit fick plats och några småbitar av trä som färgats vackert grönt av grönskål. Längst ned till vänster hamnade en rötad träbit med en samling fruktkroppar av myxomyceten glansgryn, Leocarpus fragilis.

Vargmjölk
I burken som skymtar i vänstra hörnet finns en odling av vargmjolk, Lycogala epidendrum, en annan myxomycet som trots att den har bott länge i burken inte visar några tecken på att tröttna. Ursprungligen höll den till på en granstubbe, där resten av kolonin fortfarande lever kvar. Den syns som små röda fläckar nedtill på stubben. Jag sparar den här lilla vargmjölksodlingen därför att jag vill se hur den kommer att klara vintern.

Svamparna har blivit kvar mest därför att jag inte nänns slänga dem. De är fina att titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar