Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

9 september 2012

Mystik i Vivalla

Dotra flyttade mycket nyligen från en lägenhet till en annan i Vivalla. Lägenheten hon flyttade till var nyrenoverad, och naturligtvis hade en rad hantverkare av olika slag hållit till där. Det verkar som om en av dem är kvar...

Några veckor efter att dotra flyttat in ringde hon: "Mamma, det lyser i avloppet!" Jag trodde först att jag hade hört fel, men det hade jag inte. Hon beskrev fenomenet litet närmare: "Där sitter jag i godan ro på muggen och plötsligt upptäcker jag att det lyser i avloppet under badkaret."

Det lät aningen vansinnigt, men jag frågade om det möjligen kan vara ljus som på något sätt faller in utifrån och tränger in i plaströren. Jag tänkte mig att dagsljus skulle kunna nå in till vattnet i avloppsröret och reflekteras upp mot golvbrunnen. "Men det lyser på natten också, när det är mörkt ute", invände hon.

För övrigt tror jag inte att man numera släpper ut dusch- och tvättvatten direkt i dagvattenbrunnarna, som man gjorde innan man insåg att avloppsvatten måste renas, och det är väl en förutsättning för att vattenytan i ett avloppsrör skall kunna träffas av dagsljuset.

Nästa tanke var något slags ljusalstrande bakterier, men det kändes litet för sanslöst i ett relativt nytt avloppssystem som dessutom rengjorts grundligt bara några veckor tidigare. Detta måste ju undersökas, så i dag åkte jag dit, med kameran. Resultatet är den här bilden av golvbrunnen med gallret och utloppsröret från badkaret borttagna. Avloppet är plåtat utan blixt och i svag belysning, och det tydligt synliga ljuset kommer definitivt från avloppet.

Hyresgästerna i det här huset har vänt sig till fastighetsägaren – Öbo – och klagat över att det luktar illa från avloppen. Men Öbo har inte haft någon större brådska med att skicka dit folk för att åtgärda lukten.

Möjligen kan senfärdigheten bero på att de saknar en rörmokare. Men här kan jag alltså avslöja vart rörmokaren har tagit vägen. Lyckligtvis tycks han ha fått en ficklampa med sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar