Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

9 september 2011

Världens vackraste djur

Inte hästen, som många säger. Inte lejon och inte sibirisk tiger. Inte ens siameskatt eller Sophia Loren – även om hon nog låg bra till i sin krafts dagar.

Utan öronmanet, Aurelia aurita, som är Sveriges vanligaste manet. Jag fotograferade den utanför Smögen år 2001, med vår gamla Sony Mavica MVC-FD88 – jag lyckades till och med ta ett par videosnuttar med samma kamera. Jag måste ju passa på när jag för en gångs skull fick träffa idolen.

Öronmaneten har fått sitt namn på grund av de fyra "krokarna" eller ringarna mitt på klockan – de kan liknas vid öronlappar men är i själva verket könsorgan.

Munnen är placerad på undersidan och omgiven av ett antal munarmar. Längs klockans kant finns en krans av tentakler med nässelceller. Öronmaneten lever av planktonalger, fiskyngel, hoppkräftor och encelliga djur, och fångas själv av andra maneter, fiskar och fåglar.

Under de sex senaste åren har ovanligt få öronmaneter synts till vid Västkusten. Ingen vet säkert varför, men under samma period har den amerikanska kammaneten, Mnemiopsis leidyi, börjat uppträda i öronmanetens västliga vatten. En teori säger att kammaneten äter så mycket att maten inte räcker åt de unga öronmaneterna. Teorin stöds av att det fortfarande är gott om öronmaneter i södra Östersjön, där kammaneten är sällsynt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar