Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

12 september 2011

Vem är det här? Mysteriet är löst!

Ända sedan den 22 juli, då jag skrev texten närmast nedan, har jag funderat över vad jag fotograferade.

Jag skulle så gärna vilja veta vad den här lilla figuren är för en. Jag hittade honom springande på en trädstam i Bergianska trädgårdens växthus för medelhavsklimatets växter, och jag misstänker att han hör till deras hjälpredor för biologisk bekämpning av skadedjur. Men jag glömde förstås att fråga!

Nu har jag snubblat över svaret, men inte via Bergianska utan på Göteborgs Botaniska Trädgårds hemsida, där jag hamnade på grund av ett nyväckt intresse för myxomyceter (förklarar detta senare).

Det här är larven till en liten brunsvart nyckelpiga, Cryptolaemus montrouzieri, och den används för biologisk bekämpning av ullöss. Nyckelpigan lägger sina ägg direkt i ullusens äggsamlingar. När nyckelpigans ägg kläcks, hamnar larven så att säga mitt i maten och kan börja äta direkt. Enligt Botaniska i Göteborg är det en effektiv metod.

Jag blev glad åt lösningen, och glad över att jag fortfarande kan bli glad åt sådant. Det känns så trivsamt barnsligt.

2 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om myxomyceter. Googlade och blev inte klokare av det jag hittade. Kände mig bara dum. Jag ser fram mot din (som vanligt väl begripliga) förklaring.
    Anna

    SvaraRadera
  2. Jag skall försöka. Jag håller på med att långt inlägg om svamp och där har jag ett foto på myxomyceter. När det blir klart att publicera lägger jag in en förklaring i ordlistan. Jag skall försöka städa undan allt som kräver att man har läst en massa biologi...

    SvaraRadera