Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

14 september 2011

Fånga det småtta

På eldkaprifolens blad sitter små saker som liknar insektsägg, på jämförelsevis långa skaft. De är inte många – som mest kanske två på samma blad och jag har inte sett mer än ett tiotal i hela kaprifolen.

Men varken mina ögon eller mina glasögon är anpassade för att se sådana här småttigheter. Hela den vänstra strukturen, med skaft och allt, mäter högst 3 mm, varav själva "ägget" är litet mer än 0,3 mm långt och ungefär en tredjedel så brett. Det är knappt att jag kan skönja ägget i naturen, och det tunna skaftet blir omöjligt att se.

I mikroskopet kan jag se att ägget är vitt (den gröna tonen i bilden ovan är reflekterad färg från bladytan) och att det verkar ha en brottanvisning för en öppning längst ut. Jag ser dessutom att skaftet, som är mycket, mycket tunnare än ett hårstrå, är glasklart och genomskinligt som en salivtråd.

Jag prövade med kameran i stället, inställd på extrem närbild. I det här läget kunde jag naturligtvis inte ställa in skärpan själv. Jag fick lita på kamerans autofokus och jag hade ingen större förhoppning om att det skulle fungera.

Det här blev resultatet. I bilden till höger har jag använt locket till en kryddburk som bakgrund för att få bättre skärpa och kontrast. I den här strukturen är skaftet kortare än i den andra, en ytterligt tunn spindeltråd är virad runt skaftet och i toppen av ägget syns något litet skräp. Längst ned finns en liten "klisterklick" som skaftet sitter fast i.

Frågan återstår förstås om vad det här är. Först tänkte jag att det kunde vara antingen ett småkrypsägg eller en pytteliten svamp. Men nu, med tanke på att svampar inte sätter sig fast med klisterklickar utan direkt i underlagets vävnader, har jag bestämt mig för att det måste vara en insekt eller en spindel som placerar sin blivande avkomma så här. Jag skall försöka fästa något slags ljus- och luftgenomsläpplig men ändå rymningssäker behållare kring något av bladen med skaftat ägg. Förhoppningsvis får jag då så småningom svar på frågan.

Jag brukar ha en lupp liggande i jackfickan, men jag kanske skulle börja använda kameran som lupp i stället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar