Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

30 september 2011

Dagens goda gärning

En annan guldögonslända
från en tidigare räddning –
dagens hade sex ben
Guldögonsländan, Chrysoperla carnea, satt på undersidan av ett halvt ihoprullat kaprifolblad och högervingen hade fastnat mot bladet. Den hade klibbat fast i en minimal spindeltråd. Så jag letade fram tre verktyg: luppen, en knappnål och Kjell.

Kjell höll bladet upprullat. Med hjälp av luppen och nålen kunde jag sedan mycket försikigt pilla loss vingen. Den lade sig på rätt plats och den lilla damen föreföll oskadd. Likaså spindeltråden, så det verkar ju troligt att hon inte hade något klibb kvar på vingen.

En stund senare gick jag ut och tittade till henne, och talade om för henne att hon var fri igen. Hon gick fram till bladkanten, tittade mildögt på mig och flög i väg.

Så nu känner jag mig god. Och litet undrar jag faktiskt vad Kjell tänker om mig. Han avbryter korrekturläsandet av sin kappa för att hjälpa hustrun rädda ett litet kryp. Sådana äkta män är det inte gott om, men om det vore så skulle världen kanske vara en bättre plats att leva på.

2 kommentarer:

  1. men det är ju just det ni gör - en bättre plats. här finns också en goding. om vi sprider budskapet så ;-) ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma och hälsa dina godingar, båda två!

    SvaraRadera