Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

2 september 2011

Vad heter du, lilla vän?

Jag vill gärna veta vad varelserna omkring mig heter. Inte så att jag behöver vara presenterad för varje enskild individ, men i alla fall så att jag vet vilken sort det är. Ett samlingsnamn som "fjärilslarv" eller "småkryp" räcker inte alls.

Den här lilla filuren kröp i en brännässla, men det finns väldigt många olika fjärilsarter som växer upp i brännässlor. Bilden är visserligen ganska tydlig, men innan jag hann fotografera från andra vinklar behagade larven falla ned och försvinna i gräset. Kamouflaget är ju rätt bra.

Just nu lutar jag något åt c-tecknat jordfly, Xestia c-nigrum, vars larv lär ha även en grön form, men jag är inte alls säker. Det är förargligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar