Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

10 juli 2011

Storvuxen kryddväxt

Libbstickan, Levisticum officinale, står i sämsta tänkbara jordmån – några centimeter jord över grus på bärlager. Den har aldrig fått någon gödning och den konkurrerar med storvuxen spansk körvel, Myrrhis odorata, och diverse myntasorter som knappt ens vågar sig fram förrän det är dags för blomning. Ändå blir den så här stor, ungefär tre meter hög.

Av tidigare erfarenhet vet jag att libbsticka kan bli gott och väl fyra meter hög. Varje år tänker jag att jag skall flytta den här, men sedan glömmer jag det igen. Jag skall försöka komma ihåg det i år. Den skulle göra sig betydligt bättre i rabatten för de riktigt storvuxna, som nysrot och jättevädd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar