Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

24 juli 2011

Bomull in spe

Indisk bomull, Gossypium herbaceum, är en buske som ursprungligen kommer från halvöknen och savannen i Afrika söder om Sahara. Via Etiopien spreds odlingen av bomull till Persien och Kina.

Bomull har funnits i Sverige sedan vikingatiden, men först på 1800-talet skapades de första mekaniska bomullsspinnerierna i Sverige. Ordet "bomull" är en försvenskning av tyskans Baumwolle, det vill säga ”trädull”. Det har använts om fibrer även från flera andra växtslag, till exempel fröfjunet från jolsterpil, Salix pentandra, som även kallades "svenskt bomullsträd".

Tidigare användes "kattun", en försvenskning av engelskans cotton, som beteckning för all bomull, men numera reserveras det ordet för en speciell typ av tunt, glättat bomullstyg med tryckt mönster.

Det här exemplaret av indisk bomull finns i Bergianska trädgårdens växthus för medelhavsklimatets växter. Bomullsfibrerna utvecklas i stora frökapslar – tre sådana syns på bilden. När kapslarna öppnar sig blir bomullstussarna med fröna synliga – längst ned till vänster om stammen.

Jag råkade få med mig en sådan tuss med sex frön hem. Två av fröerna har grott och utvecklat stora hjärtblad. Dessa plantor skall jag nu skola om i varsin stor kruka, och sedan hoppas jag kunna övervintra dem så att de kan växa vidare i växthuset nästa år.

1 kommentar:

  1. Intressant om vanlig bomull. Jag som trodde att kattun var silkestyg!

    SvaraRadera