Vem?

Mitt foto
Fyrtiotalist som läser mycket och tänker, ibland ganska långa och komplicerade tankar, leker med datorn eller kryper omkring i rabatter för att titta på växter och skojiga insekter. Eller sitter vid dammkanten och beundrar djurlivet i vattnet. Har konstant kameran inom grepphåll och svarta naglar så länge det inte är tjäle i jorden. Tränar ambitiöst på att bli gammal.

10 januari 2010

Att ta hand om sina bilder 2

Sedan föregående inlägg har jag funderat en hel del kring hur jag skall bära mig åt för att för det första förvara bildfilerna vettigt, och för det andra hitta i dem. Och jag kom faktiskt fram till en lösning.

Programmet Cheez är gratis. Det samlar bildfilerna på en plats och förutom mycket annat kan man lägga till nyckelord som man sedan kan söka på.


Om jag till exempel vill hitta en bild där Kjell och hunden sitter i båten (som om nu jycken någonsin skulle komma på tanken att sitta i båten i stället för att kasta sig i sjön) och fiskar, kan jag använda och söka på nyckelorden Kjell, hund, båt, fiske. Andra funktioner är bland annat bildspel, skicka bild med e-post och skapa webbalbum.

Problemet är att Cheez inte är portabelt, vilket programmet måste vara för att fungera vettigt när bilderna har flyttats till en DVD eller extern HD. Det måste installeras, vilket gör alla sökvägar fel när jag sedan flyttar bilderna.

Med litet pillande kunde jag dock fixa detta. Så här gjorde jag:
  • Jag installerade programmet och kopierade sedan programmappen till "Mina bilder". Sedan drog jag in alla bildmapparna i Cheez-mappen "Films" och avinstallerade den ursprungliga installationen.
  • När jag sedan startade Cheez från den nya platsen, hittades inte databasen. Sökvägen var ju fel efter avinstallationen.
  • I programmappen på den nya platsen fanns filen "Films.xml". Denna öppnade jag i textredigeraren. I början av filen hittade jag "C:\Program\Grafik\Cheez\Films\", som jag ändrade till bara "..\Films\". Det innebär helt enkelt att det flyttade/kopierade programmet Cheez kan hitta bildfilerna som ligger i den egna undermappen "Films".
  • Nu kopierade jag hela "Mina bilder" till en extern HD, kopplade in denna på en annan dator och startade Cheez därifrån. Det fungerade helt perfekt.
  • Med en autorun-fil på den externa HD:n kan jag nu automatstarta Cheez och jobba vidare med bildfilerna.
Det är lätt att lägga till nyckelord på filerna. Det kan kännas omständligt att skapa nya nyckelord direkt i propgrammet; det är faktiskt enklare att göra det genom att redigera filen Settings.ini. Nyckelorden finns under AddKeyword. Det kan se ut som på bilden till höger.

Utöver sökningen har programmet en lång rad funktioner som gör det mycket användbart.

Att lägga till nyckelord på alla filer kommer att ta litet tid, men eftersom Cheez visar miniatyrer av alla bilder går det trots allt ganska fort. I inställningarna kan man ändra storleken på miniatyrerna, vilket gör att man ser vad bilderna föreställer. Då blir det lättare att se vilka bilder som innehåller till exempel hunden, markera alla och lägga till nyckelordet "hund", sedan markera alla som visar båten och lägga till "båt" och så vidare.

När grundjobbet på de redan befintliga filerna är avklarat, får jag väl försöka vara litet disciplinerad och lägga till nyckelord på nya filer allt eftersom de hamnar på datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar